• Menu
  • Menu

Balans na turbulent Corona-jaar voor Juvigo

  • Bemiddelde jaaromzet van 2.8 miljoen euro
  • Trends: binnenlandse reizen en last-minute boekingen
  • Verdere internationalisering en positieve vooruitzichten voor de toekomst

Berlijn, 30 maart 2021: Juvigo, Europa’s specialist voor vakantiekampen, jongerenreizen en taalreizen, sluit het jaar 2020 af met een positieve balans. In het turbulente Corona-jaar werden 47.000 overnachtingen met een totale waarde van 2,8 miljoen euro bemiddeld.

“Ik ben trots op het hele Juvigo team dat me door deze moeilijke tijden heen heeft geholpen, vooral voor de toeristische sector. Samen zijn we erin geslaagd het boekingsjaar 2020 uiteindelijk positief af te sluiten”, aldus oprichter en CEO Björn Viergutz.

Op alle internationale platformen zag Juvigo een toename van het aantal overnachtingen met ruim 1,5 procent. De reisduur bleef onveranderd en bedroeg ook in 2020 gemiddeld 7 nachten. De gemiddelde kampprijs bedroeg 434 euro.

Toch zag Juvigo in 2020 ook enkele annulaties van partners hun reizen door corona. In totaal werden meer dan 13.500 geboekte overnachtingen geannuleerd, wat neerkomt op een aandeel van bijna 29 procent ten opzichte van het aantal overnachtingen dat plaatsvond. “De annulaties van de kampen van onze partners en de daarmee gepaard gaande inkomstenderving hebben ons natuurlijk bijzonder hard getroffen, waardoor ook voor ons de gedeeltelijke technische werkloosheid enige tijd onvermijdelijk was”, aldus Björn Viergutz. Daarbij komen nog de boekingen die helemaal niet zijn geplaatst uit angst voor Corona, of omdat veel gezinnen door de pandemie niet in staat waren de middelen bijeen te brengen. Het aan het begin van het jaar gestelde doel van een verdubbeling van het aantal boekingen kon niet worden bereikt.

Boekingsgedrag in de loop van het jaar 2020

Juvigo trapte het jaar af met een sterk winterseizoen in januari en februari 2020, met een toename van 167 procent van het aantal geboekte overnachtingen voor ski- en snowboardreizen in vergelijking met de wintervakantie van 2019. Dit werd gevolgd door de paasvakantie, die binnen de eerste beperkingen van de pandemie viel, waardoor alle paaskampen werden stopgezet. Het zomerseizoen kende opnieuw een stijging van 2 procent, dankzij de officiële toelating voor kinder- en jeugdkampen. Het aantal overnachtingen tijdens de herfstvakantie steeg ook met bijna 5% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Als gevolg van de aanhoudende onzekerheid in het voorjaar was er een duidelijke verschuiving naar zeer sterke last-minute boekingen. Alleen al in juni en juli werd 60 procent van de boekingen gemaakt. In de voorgaande crisismaanden van maart tot mei was de verkoop in sommige maanden met meer dan 90 procent gedaald. Ook in het vierde kwartaal van 2020 kelderden de verkopen weer als gevolg van de tweede golf van besmettingen. “Wij zijn blij en dankbaar voor het nauwe contact met onze partners en hun vertrouwen in Juvigo. Ik was zeer ontroerd door de grote solidariteit in de reisindustrie,” zei Björn Viergutz.

De verschuiving in het boekingsvolume toont aan dat gezinnen hun zomervakantie veel spontaner zijn gaan plannen. Terwijl er in 2019 nog 92 dagen lagen tussen de boeking en het begin van de reis, waren dat er in 2020 slechts 79 dagen. Björn Viergutz ziet dit als een langetermijntrend: “Wij hebben de laatste jaren al een duidelijke voorkeur onder gezinnen voor last-minute boekingen vastgesteld. Dit effect is nog versterkt door de Corona pandemie en zal ook de komende jaren bepalend zijn”.

Juvigo in Europa

Als onderneming die in heel Europa actief is, profiteerde Juvigo van een sterke tendens naar binnenlands toerisme op haar internationale platforms. Naast Nederland onderhoudt Juvigo momenteel ook platformen in België, Duitsland en Frankrijk. In alle landen heeft het aandeel van binnenlandse reizen in 2020 duidelijk de overhand gekregen. In Duitsland was 79 procent van de reizen binnenlands, in Frankrijk 86 procent en in Nederland maar liefst 95 procent. Kinderen uit België daarentegen bleven slechts 66 procent van de tijd thuis en hebben dus het hoogste aandeel buitenlandse reizen van alle platforms.

Vooruitzichten

Juvigo kijkt positief uit naar het nieuwe jaar en heeft veel projecten in de pijplijn. De nadruk ligt op verdere internationalisering en de daarmee gepaard gaande lancering van platformen in Spanje, Portugal, Oostenrijk en Zwitserland.

“Ondanks moeilijke tijden zien wij dat Juvigo op een stabiel groeipad blijft. Sinds onze oprichting vijf jaar geleden zijn wij erin geslaagd onze verkoop elk jaar gemiddeld meer dan te verdubbelen. Daarom zullen we in 2021 blijven investeren in groeiprojecten op lange termijn en in verdere internationalisering en ons zo richten op een nog breder aanbod,” zegt Björn Viergutz, die optimistisch naar de toekomst kijkt.

Download persbericht: 2021-03-30_Persbericht_Jaaroverzicht_Juvigo_2021.pdf

0 / 5. Algemeen: 0

Sam
Sam

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.

Scroll Up