• Menu
  • Menu
Personeelsfoto van CEO Björn, werken bij Juvigo in Berlijn.

Werken bij Juvigo – oprichter en CEO Björn Viergutz

Ik ben Björn Viergutz, geboren in 1990, en heb Juvigo opgericht tijdens mijn studie. Ik ben opgegroeid in Berlijn, waar ik nu weer woon. Tijdens mijn studie heb ik ook een tijdje in Moskou en Parijs gewoond. Mijn vrije tijd breng ik graag door op het water. Ik hou van kampeertrips, kanoën, vissen of gewoon een dagje naar het meer. De omgeving van Berlijn leent zich hier perfect voor en biedt bijna onbeperkte mogelijkheden om snel de natuur in te trekken.

Personeelsfoto van CEO Björn, werken bij Juvigo in Berlijn.

“Toch kan ik me op dit moment niets mooiers voorstellen dan wat ik elke dag doe: een succesvol bedrijf opbouwen en een internationaal team waarin iedereen zijn volle potentieel kan ontwikkelen en misschien zelfs boven zichzelf uit kan groeien.”

Hoe kwam je op het idee om Juvigo op te richten?

Mijn passie voor vakantiekampen begon toen ik op 9-jarige leeftijd voor het eerst naar een zomerkamp ging en daarna elk jaar aan verschillende kampen deelnam. Op 16-jarige leeftijd begon ik als kampbegeleider en kort daarna leidde ik mijn eerste vakantiekamp, ​​waarbij ik verantwoordelijk was voor 150 kinderen. Dat was op 18-jarige leeftijd en ik was jonger dan bijna alle begeleiders die ik in mijn team had. Ik richtte Juvigo op terwijl ik economie studeerde. Ik werkte tijdens de schoolvakanties en in bijna al mijn vrije tijd om het boekingsplatform op te bouwen. In eerste instantie richtten we ons op de Duitse markt. In 2019 begonnen we uit te breiden naar andere markten. Tegenwoordig beheren we boekingsplatformen in verschillende Europese landen, zoals Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk en Zwitserland.

Het is dus een heel internationaal team?

Inderdaad. We runnen de operaties voor alle internationale platforms vanuit ons kantoor in Berlijn. Dat betekent dat we een Duits, Nederlands, Frans, Spaans team hebben, enzovoort. Van de universiteit ben ik gewend aan een internationale omgeving en ook privé heb ik veel internationale vrienden. Ik spreek vijf talen – Duits, Engels, Frans, Spaans en Russisch – en het is altijd mijn droom geweest om in een multicultureel bedrijf te werken. Daarom is de internationale uitbreiding van Juvigo een heel bijzonder verhaal voor mij.

Is de internationale uitbreiding ook vanuit zakelijk oogpunt zinvol?

Natuurlijk! Het runnen van meerdere platformen vergroot het totale omzetpotentieel en zet ons op een stabiel pad voor groei op de lange termijn. Bovendien leiden meer platformen tot een hogere risicospreiding. Om je een voorbeeld te geven: tijdens de corona crisis communiceerde de Nederlandse overheid heel duidelijk dat zomerkampen zouden worden toegestaan. Toen de klanten dit gevoel van veiligheid hadden, begonnen ze te boeken. In Duitsland leken klanten echter terughoudender te zijn. De sterke prestaties op ons Nederlandse platform zouden daarom een ​​relatief zwakke prestatie van het Duitse platform in 2020 kunnen compenseren.

Wat deed je voordat je Juvigo oprichtte? 

Ik heb Economie gestudeerd. Juvigo is dus eigenlijk mijn eerste ‘echte’ baan – afgezien van verschillende parttime banen tijdens mijn studie.

Je hebt dus geen klassieke opleiding of diploma in toerisme?

Precies. Voordat ik Juvigo oprichtte, had ik eigenlijk helemaal geen relatie met de reisindustrie – behalve dat ik dol ben op reizen. In die zin ben ik een echte carrièreswitcher.

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?

Ik heb nooit echt een “typische” werkdag gehad, omdat mijn taken in de loop van de tijd nogal veranderden. Dat komt vooral doordat ik in het begin de meeste taken zelf deed, iets waar mijn collega’s baat bij hebben, omdat ze weten dat ik hun problemen en vragen snel begrijp. Tegenwoordig houd ik me meer bezig met strategische kwesties: hoe leveren we uitstekende service voor elk van onze partners? Hoe garanderen we de extreem hoge Juvigo-kwaliteit die onze klanten zo waarderen? Ondanks de sterke groei en de voortschrijdende internationalisering moeten we altijd vasthouden aan deze fundamentele waardeproposities, omdat ze de basis vormen van ons bedrijfsmodel.

Wat vind je het leukst aan je werk?

Over het algemeen heeft de internationale uitrol onze bedrijfscultuur enorm gevormd – niet alleen omdat het team veel diverser en internationaler is geworden, maar ook omdat we hebben geleerd elkaar veel meer te helpen en te vertrouwen dan voorheen. We zijn actief in verschillende Europese landen. Terwijl we daar zakendoen, komen we zoveel verschillende culturen en gewoontes tegen dat het letterlijk onmogelijk is om strategieën te ontwikkelen die in al die landen even goed werken. Dus een cultuur van empowerment, vertrouwen en gedecentraliseerde besluitvorming is de sleutel tot succes. Om uiteindelijk de vraag te beantwoorden: het opbouwen van een sterke bedrijfscultuur, mensen empoweren en hen helpen om zowel professioneel als persoonlijk te groeien, is wat ik het leukst vind aan mijn werk.

Er is dus veel autonomie voor de individuele teams?

Het doel is om zoveel mogelijk autonomie te verlenen. Een goede organisatie heeft echter altijd een functionerende structuur nodig, een gemeenschappelijk organisatorisch kader. Hetzelfde geldt voor bedrijfswaarden . Ze zijn universeel in alle landen en alle bedrijfseenheden. Alleen een bedrijf dat duidelijk is over zijn kernwaarden en dat een goed gevestigde organisatiestructuur heeft, kan een hoge mate van autonomie toestaan.

Wat zijn deze universele waarden en hoe communiceer je deze naar het team?

We hebben een duidelijk idee van hoe we onze partners, klanten en collega’s behandelen: naar elkaar luisteren, elkaar met respect behandelen, empathisch, betrouwbaar en nuchter zijn. Niets bijzonders. Geen hoogdravende buzzwords. Gewoon basisprincipes gebaseerd op gezond verstand. Wanneer je bij ons gaat werken, doorloop je een training die voor alle werknemers vrijwel hetzelfde is, ongeacht functie of nationaliteit. Na de initiële training zorgen we ervoor dat je blijft groeien en verbeteren. Onze sterke feedbackcultuur zorgt ervoor dat je altijd weet waar je staat.

Wat vind je het minst leuk aan je werk?

Er zit een goede en een slechte kant aan alles. Enerzijds vind ik het leukst aan mijn werk om onze partners ter plaatse te bezoeken – zowel in Duitsland als in het buitenland. Je ontdekt zoveel mooie hoekjes en ontmoet veel interessante mensen! Anderzijds vind ik de talloze uren die je in de auto doorbrengt om er te komen, ronduit vervelend. Ik zou dus absoluut een zogenaamde “first mover” zijn als de autonome auto’s op de markt komen, zodat ik de tijd in de auto eindelijk beter kan benutten!

Juvigo is een internationaal opererend bedrijf. Toch is het hele team gevestigd in Berlijn. Hoe gaat dat samen? En wat zijn de voor- en nadelen?

Het hebben van het hele team hier in Berlijn heeft twee belangrijke voordelen: Ten eerste is het makkelijker om te communiceren en te coördineren als iedereen op dezelfde plek is. Ten tweede hebben we een zeer internationale sfeer op kantoor en genieten we samen van lunchpauzes en afterwork-activiteiten. 

Het grootste nadeel is dat we vrij ver weg zitten van onze lokale zakenpartners, bijvoorbeeld in Spanje en Portugal. Persoonlijke relaties en regelmatige uitwisseling met onze lokale partners zijn erg belangrijk. Daarom gaan we vaak op zakenreis naar deze landen. Ik ben daar persoonlijk erg bij betrokken, aangezien ik meerdere talen spreek en graag met mijn collega’s naar hun thuislanden reis. Het ontmoeten van onze lokale partners is een heel belangrijk onderdeel van ons werk. Alleen als we hun behoeften echt volledig begrijpen, ontstaat er een solide en langdurige samenwerking. Juvigo betaalt dergelijke zakenreizen uiteraard volledig.

Wat zijn jouw vereisten voor niet-Duitstalige kandidaten?

Bij Juvigo werk je in je moedertaal. Als native speaker ben je verantwoordelijk voor onze internationale platforms. Dat wil zeggen dat Spaanstaligen op ons Spaanse platform werken, Franstaligen op ons Franse platform, en respectievelijk met Spaanse en Franse klanten omgaan.

Is het een pluspunt om meerdere talen te spreken?

Allereerst kijken we naar de moedertaal. Stel dat we kandidaten screenen voor het Nederlandse team, bijvoorbeeld. Het is dan uiteraard belangrijk dat deze kandidaten vloeiend Nederlands spreken. Daarnaast is een zeer goede beheersing van het Engels noodzakelijk om met je collega’s te communiceren. Duits is ook een pré, aangezien het merendeel van het team Duitstalig is. En over het algemeen is het een groot pluspunt als je vloeiend twee of meer van onze operationele talen spreekt, zoals Nederlands, Frans, Spaans of Portugees. Tweetalige mensen hebben absoluut een troef in hun sollicitatie.

Wat vind jij  vooral belangrijk aan jouw medewerkers en sollicitanten?

Het is voor mij altijd belangrijk geweest dat mijn medewerkers oprechte interesse tonen in ons product – vakantiekampen, jongerenreizen en taalreizen. Daarom heeft bijna iedereen in het team al eens zo’n reis meegemaakt – als begeleider of als deelnemer. Authenticiteit, geloofwaardigheid en een enorme expertise op het gebied van jongerenreizen zijn de drijvende krachten achter het enorme vertrouwen dat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd bij zowel klanten als zakenpartners. Daarnaast moet een nieuwe collega volledig professioneel zijn en in het team passen.

Hoe bepaal je of iemand geschikt is voor Juvigo?

Ten eerste neem ik die beslissing niet alleen: elke sollicitant doorloopt een sollicitatieproces met meerdere fasen en komt in direct en intensief contact met twee of drie teamleden. Samen met hen probeer ik een gedetailleerd beeld van de kandidaat te krijgen voordat ik een beslissing neem om hem of haar aan te nemen. Het sollicitatieproces is een van de weinige operationele gebieden waar ik nog steeds nauw bij betrokken ben. Ik zie het als een van mijn belangrijkste taken om de beste mensen voor mijn bedrijf te vinden, op te leiden en te behouden. Bij Juvigo wil ik een omgeving creëren waarin ze succesvol kunnen zijn en hun volledige potentieel kunnen ontwikkelen.

Is Juvigo op zoek naar ervaren mensen of jonge professionals?

Uiteraard is relevante werkervaring een groot pluspunt en ik ben erg blij dat ik al een aantal ervaren professionals in de toeristische sector in mijn team heb. Maar ook universitair afgestudeerden, stagiairs en trainees kunnen bij Juvigo echt het verschil maken en snel een verantwoordelijke functie op zich nemen. Een elementair onderdeel van onze bedrijfscultuur is om jongeren te vertrouwen en hen te stimuleren en te versterken in hun ontwikkeling. Dat begint bij stagiairs, duale studenten en trainees. Maar ik verwacht ook duidelijk dat onze jonge collega’s niet bang zijn om verantwoordelijkheid te nemen en veel leergierigheid tonen. Kortom: we ondersteunen jongeren, maar we dagen ze ook uit.

Welk perspectief bied je aan niet-Duitse sollicitanten?

Onze internationale collega’s zijn vaak nog ingeschreven aan de universiteit en doen hun verplichte stage bij ons. De bruisende stad Berlijn is een zeer opwindende plek voor een verblijf in het buitenland. Wij helpen hen om zich te settelen en geven advies over administratieve zaken . Tegelijkertijd dagen we hen uit op het werk en vertrouwen we hen belangrijke taken toe. Wij zoeken mensen die zich kunnen voorstellen om langer in Berlijn te blijven en bij Juvigo te blijven werken. Als je snel leert en bovengemiddeld presteert, is de kans groot dat we je na je stage een vaste aanstelling aanbieden. Wij willen zekerheid en een langetermijnperspectief bieden.

Wat is het salaris?

Ik zie onze medewerkers als onze belangrijkste asset. Juvigo is de laatste jaren enorm gegroeid. En een bedrijf kan alleen groeien als de medewerkers meegroeien. Dan groeien ook de lonen en salarissen. Voor mij is groei op deze drie niveaus – bedrijf, medewerkers, salarissen – onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor stages hanteren we een vast beloningsschema afhankelijk van je academische graad . Voor een vaste aanstelling bieden we concurrerende salarissen. Daarnaast profiteer je van flexibele werktijden, thuiswerken, volledige overwerkvergoeding en een zeer centrale kantoorlocatie.

Heb je ooit een crisis meegemaakt?

Zeker! Ik denk dat elk bedrijf dat weleens meemaakt. De grootste uitdaging naast de klassieke ‘barensweeën’ van een start-up was zeker de corona crisis. Ons businessmodel is echter extreem crisisbestendig gebleken. Ik denk dat het belangrijk is om vast te houden aan je waarden, juist in tijden van crisis. In mijn geval betekent dat: langetermijndenken, een cultuur van empowerment en een diep geloof in zowel ons team als ons businessmodel. Ook vond ik het belangrijk om een ​​betrouwbare partner te zijn, zowel extern als intern. Extern stelden we commissiebetalingen uit voor boekingen die we al hadden gegenereerd en hielpen we zo onze businesspartners om liquide te blijven. Intern hield ik woord richting mijn werknemers en voerde ik salarisverhogingen door die voor de crisis waren beloofd. En ondanks de onzekerheid gingen we ook door met onze internationalisering plannen.

Zou je soms liever iets anders doen?

De hoogtepunten zijn hoger, de dieptepunten lager – ik denk dat dat wel aardig beschrijft wat het betekent om je eigen bedrijf op te bouwen. Er zijn de laatste jaren zeker af en toe moeilijke periodes geweest. Toch kan ik me op dit moment niets mooiers voorstellen dan wat ik elke dag doe: een succesvol bedrijf opbouwen en een internationaal team waarin iedereen zijn volle potentieel kan ontwikkelen en misschien zelfs boven zichzelf uit kan groeien.

Klinkt dat leuk en wil je deel uitmaken van Björns team? Klik hier om direct naar onze vacatures te gaan: Solliciteer nu voor een internationale baan bij Juvigo!

Wil je meer weten over het starten van een carrière bij Juvigo? Lees dan het artikel over jouw sollicitatieprocedure of over jouw eerste dag bij Juvigo. Heb je nog wat overtuiging nodig? Hier zijn 10 redenen om je carrière bij Juvigo te beginnen!

Ook voor stages is Juvigo geschikt! In ons artikel over stage lopen in Berlijn, kun je meer lezen over de voordelen van een internationale stage op persoonlijk en professioneel vlak. Je kunt hier meer lezen over de vergoeding voor een stage in het buitenland.

Lees hier onze interviews met voorgaande stagiairs:

Je kunt ons bereiken via: (020) 808 00 46 (Ma-Vr, 9-18 uur) of een mail sturen naar vragen@juvigo.nl

5 / 5. Algemeen: 4

Anna

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *