• Menu
  • Menu

Dankzij een nieuwe bedrijfstak: Juvigo groeit met dubbele cijfers

→ Reisomzet stijgt met 15% naar 11,5 miljoen euro
→ Internationalisering en taalreizen zijn groeimotoren
→ Uitbreiding van het productportfolio

Berlijn, 20. Februari 2024: Juvigo, Europa’s specialist voor vakantiekampen, jongerenreizen en taalreizen, genereerde in 2023 een totale reisomzet van 11,5 miljoen euro, een stijging van 15 procent. De belangrijkste aanjagers van deze groei waren internationalisering en de nieuw opgerichte taalreisdivisie van Juvigo, die in het afgelopen boekjaar met succes haar eerste volledige seizoen afrondde.

In totaal werden er in 2023 weer bijna 140.000 overnachtingen geboekt via Juvigo. De gemiddelde reisduur was 8 dagen tegen een gemiddelde reisprijs van 585 euro.

“De huidige cijfers laten me zien hoe essentieel een geest van innovatie en de realisatie van nieuwe ideeën zijn. De voortdurende groei in de verkoop versterkt onze vastberadenheid om Juvigo te positioneren als een internationale aanbieder van vakantiekampen, jongerenreizen en taalvakanties,” zegt Björn Viergutz, oprichter en Algemeen Directeur van Juvigo.

Internationalisering en taalreizen stimuleren groei

Met 11,5 miljoen euro heeft Juvigo haar reisomzet meer dan verviervoudigd in vergelijking met het jaar 2019 van voor de corona, toen deze in totaal 2,7 miljoen euro bedroeg. Deze stijging is te danken aan de strategische beslissing om internationalisering in heel Europa te bevorderen, zelfs tijdens de pandemie van het coronavirus, naast de eigen taalreizen van Juvigo. Door gerichte uitbreiding kon het bedrijf nieuwe markten aanboren en de aanwezigheid in bestaande landen versterken. In 2023 was Juvigo actief in 8 andere Europese landen naast Duitsland. Het aandeel van de verkoop via internationale platforms steeg tot 42 procent. Het Franse platform was goed voor ongeveer de helft van deze boekingen, terwijl de resterende helft werd verspreid over de andere zeven landen. Dit toont het toenemende internationale bereik in vergelijking met vorig jaar, toen nog tweederde van de boekingen via het Duitse platform werd verwerkt.

Uitbreiding van de productportfolio

De laatste cijfers laten een duidelijke verschuiving zien in het boekingsgedrag naar vroegboekers. In 2023 bedroeg de tijd tussen de boeking en de start van de reis 97 dagen, wat hoger was dan ooit tevoren. “Nadat het boekingsgedrag in 2022 al was genormaliseerd, laat de trend voor 2023 zien dat onze klanten nog meer behoefte hebben aan planningszekerheid. Als reactie hierop hebben we ons hele zomerprogramma vroegtijdig beschikbaar gesteld om te boeken. Dit is het voordeel van ons voortdurend groeiende productportfolio: het brede productaanbod geeft ons de nodige flexibiliteit om het portfolio aan te passen op basis van de vraag en te reageren op schommelingen in de vraag,” zegt Björn Viergutz

Nog nooit werden er zoveel verschillende producten geboekt op Juvigo. Terwijl er slechts 490 verschillende producten werden geboekt door klanten in het pre-corona jaar 2019, steeg dit cijfer naar een nieuw hoogtepunt van bijna 2.000 individuele vakanties in 2023. Dit toont de gestage uitbreiding van het productportfolio. “Onze belangrijkste focus blijft liggen op het versterken van onze bestaande markten, zowel als bron- als bestemmingsmarkten. Met name onze eigen Juvigo taalvakanties vallen hierbij op, waarvoor we veel nieuwe programma’s hebben geïntroduceerd in Engeland, Ierland, Malta, Frankrijk en Spanje. Hierdoor kunnen we onze klanten precies bieden wat ze zoeken – op het moment dat ze het nodig hebben,” zegt Björn Viergutz.

Sterke groei in buitenlandse doelmarkten voor Nederlandse en Belgische jongeren

De Nederlandstalige markt heeft een goed jaar achter de rug, mede dankzij de nieuwe mogelijkheden die geïntroduceerd werden door Juvigo, waaronder 18+ reizen en taalreizen voor jongeren, samen met meer dan 350 individuele vakanties voor alle leeftijden. Deze uitbreiding heeft de markt een flinke groei opgeleverd. Opmerkelijk is dat het aantal jongeren uit Nederland en België dat kiest voor een buitenlandse reis, is gestegen naar 40%, wat een verdubbeling is in vergelijking met vorig jaar. “Deze indrukwekkende groei in buitenlandse reisboekingen onderstreept niet alleen de veerkracht van de Nederlandse en Belgische reisindustrie, maar toont ook aan dat jongeren steeds avontuurlijker worden in hun reiskeuzes. Met ons uitgebreide aanbod aan vakanties voor alle leeftijden en nieuwe mogelijkheden voor jongeren, zijn we er zeker van dat we voor iedereen een leuke vakantie hebben.” aldus Sam Vereecken, Product Manager bij Juvigo voor Nederland en België.

Vooruitzicht

“We hadden een uitdagende economische omgeving in 2023, gekenmerkt door inflatie en terughoudendheid van de consument. We blijven ervan overtuigd dat ouders hun kinderen een zorgeloze vakantietijd willen bieden. Vakantiekampen, jongerenreizen en vooral taalreizen als educatieve uitstapjes zijn nog steeds populair en er is veel vraag naar. We verwachten dat de inflatie in 2024 zal dalen, wat ook de consumentenbeslissingen van ouders zal beïnvloeden,” vat Björn Viergutz samen.

Klik hier om het persbericht te downloaden:
Dankzij een nieuwe bedrijfstak: Juvigo groeit met dubbele cijfers

Foto van Björn Viergutz: Björn Viergutz portret

5 / 5. Algemeen: 7

Romie

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *